Лабораторна робота 3


План-конспект проведення уроку інформатики. 5 клас
Тема: Повідомлення, інформація. Інформаційні процеси. Дані.
Очікувані результати: учень описує: взаємозв’язки між поняттями інформація, повідомлення, дані; способи подання повідомлень: текстовий, графічний, звуковий, відео, умовні жести та сигнали, комбінований; основні інформаційні процеси. Учень наводить приклади: повідомлень, поданих різними способами; інформаційних процесів зі своєї навчальної діяльності і в світі. Учень розрізняє: способи подання повідомлення; інформаційні процеси, що відбуваються під час навчальної діяльності, у повсякденному житті.
Обладнання: персональні комп’ютери, мультимедійний комплекс, операційна система Windows.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Перевірка наявності і готовності учнів до уроку.
ІІ. Повідомлення теми уроку та очікуваних результатів.
Варіант 1: усно повідомити учням тему та очікувані результати.
Варіант 2: вивести на екран мультимедійної дошки тему та очікувані результати.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
IV. Вивчення нового матеріалу.
  .          1.   Розповідь вчителя
План

      1. Поняття повідомлень та способи їх отримання людиною.

Життя людини не можливе без спілкування, а спілкування здійснюється за допомогою повідомлень.
 Наведемо приклади деяких із них: Учитель показав на карті учням кордони України. Диктор телебачення повідомив прогноз погоди на завтра. Екскурсовод розказав учням про картини українських художників у Музеї українського мистецтва. Бджоли-розвідниці виконують у вулику спеціальний «танок», повідомляючи інших бджіл, у якому напрямі потрібно летіти по нектар.
Повідомлення можна подавати різними способами
Способи подання повідомлень
Спосіб подання повідомлення
Приклади повідомлень
Текстовий
Прозові та віршовані твори, листи, записки, листівки, смс-повідомлення тощо
Числовий
Значення температури повітря, швидкості вітру, сили землетрусу, висоти гори, віку людини, відстані між містами тощо
Графічний
Малюнки, картини, фотографії, дорожні знаки
Тощо
Звуковий
Розповідь друга про заняття гуртка, оголошення по радіо, сигнали автомобіля, дзвінок на перерву, виконання музичного твору на фортепіано, сміх дитини тощо
Відео
Фрагменти німого кіно, документальні кадри
без звуку тощо
Умовні сигнали
Хитання головою на знак згоди, жести мови
глухонімих, сигнали світлофора, сигнали семафорної азбуки на флоті тощо
Спеціальні
позначення

Запис математичних формул, рівнянь, їх роз-
в’язань, ноти, запис ходів партії шахів, азбука
Морзе, шрифт Брайля для сліпих тощо
Комбінований
Стаття про екскурсію із фотографіями, відео-
кліп пісні, звуковий кінофільм, відеорепортаж
по телебаченню, малюнок з підписом тощо

Одне й те саме повідомлення можна подати різними способами.
Наприклад, повідомлення про номер колії і час відправлення потяга «Київ–Запоріжжя» може бути оголошено диктором, записано в розкладі руху потягів, подано на світловому табло тощо.
Сприйняття повідомлень людиною
Людина сприймає повідомлення з навколишнього середовища за допомогою п’яти органів чуття: зору, слуху, дотику, нюху, смаку.
Органом зору людина сприймає повідомлення про форму предметів та їх колір, тексти, малюнки, скульптури, світлові сигнали тощо. Такі повідомлення називаються візуальними.

Органом слуху людина сприймає музику, спів птахів, крики тварин, розповідь учителя тощо. Такі повідомлення називаються звуковими.

Органом дотику людина сприймає повідомлення про те, твердий предмет чи м’який, гладкий чи шорсткий, рідкий чи твердий тощо. Такі повідомлення називаються тактильними.

Органом нюху людина сприймає повідомлення про різноманітні запахи: різкий або приємний, запах диму, запах парфумів тощо. Такі повідомлення називаються нюховими.

Органом смаку людина сприймає повідомлення про різні смаки: солоний, солодкий, гіркий, кислий тощо. Такі повідомлення називаються смаковими.

           Доволі часто в отриманні повідомлень беруть участь одразу кілька органів чуття. Наприклад, якщо ми їмо яблуко, то відразу отримуємо повідомлення про колір і форму (візуальне повідомлення), тверде воно, чи м’яке (тактильне повідомлення), солодке чи кисле (смакове повідомлення), який має аромат (повідомлення про запах). Такі повідомлення називають комбінованими.

                   2. Поняття інформації та інформаційних процесів.

Повідомлення містять відомості про різноманітні предмети, процеси та явища. Якщо людина отримала повідомлення, яке містить нові для неї відомості, і зрозуміла їх суть, то говорять, що вона отримала інформацію. Отже, можна сказати, що інформація - це нові відомості, нові знання, які одержує людина. Людина використовує інформацію, приймаючи рішення.
Інформація – це результат сприйняття  й опрацювання повідомлень, які людина отримала від інших людей чи результатів спостережень за навколишнім світом.

Процеси передавання, опрацювання і зберігання повідомлень називають інформаційними процесами.
Для передавання повідомлень використовують кабельне й супутникове телебачення, мобільний і дротовий телефонні зв’язки, поштову службу, соціальних кур’єрів тощо.
Існує й багато інших інформаційних процесів.
Передавання інформації багатьом приймачам називають її поширенням.
Захист інформації полягає або в обмеженні її передавання, або в особливому кодуванні — шифруванні.
Зберігання великої кількості інформації називають накопиченням.
Опрацювання інформації полягає у створенні нової інформації шляхом перетворення початкової інформації. Наприклад, людина складає вірш під враженням від дивовижної картини світанку.
У процесі передавання повідомлень обов’язково беруть участь два об’єкти – передавач (джерело повідомлень) і приймач.
Результатом опрацювання повідомлень є нове повідомлення, що фіксується людини або на іншому носії.
Будь яке перетворення повідомлень є його опрацюванням:
·        переклад тексту іншою мовою;
·        складання схеми руху від дому до школи;
·        малювання натюрморта за зразком;
·        відтворення піаністом музичного твору за нотним записом тощо.

                 3.   Дані.

Для зберігання, передавання, опрацювання повідомлень (особливо тих, що передбачають використання різноманітних технічних пристроїв) їх подають у спеціальному вигляді.
Дані – це повідомлення, які подані так, що їх зручно зберігати, передавати та опрацьовувати.
Дані –  це інформація, подана в зручній для виконання інформаційних процесів формі.
Дані, які використовує людина, може бути подано числами, словами, звуками, графічними зображеннями, спеціальними позначеннями.
Для здійснення операцій зі зберігання, опрацювання, та передавання повідомлень з використанням сучасних технічних пристроїв ці повідомлення подають здебільшого у вигляді послідовності електричних сигналів.
Сучасні засоби опрацювання й передавання електронних повідомлень не можуть зберігати інформацію на своїх носіях навіть упродовж кількох десятків років. Лише завдяки надзвичайно легкому та швидкому копіюванню й розповсюдженню інформації сучасними засобами її можна вважати практично незнищенною.
V. Закріплення нового матеріалу.
Робота в парах. Завдання: прочитати текст параграфу №1.1., скласти декілька запитань до прочитаного матеріалу, поставити запитання вашому партнеру по парах.
VI. Перевірка засвоєння нового матеріалу.
Розв’язування тестових завдань.
VII. Підсумок уроку.
Фронтальна бесіда по питання теми уроку. Аналіз діяльності учнів.
VIII. Домашнє завдання.
Вивчити основні поняття параграфу №1.1., письмово опрацювати завдання в кінці параграфу. 

Система контрольних питань для вільного виробу відповіді
1.     Що ви розумієте, під поняттям інформація?
2.     Що таке повідомлення?
3.     Що містять в собі повідомлення?
4.     Назвіть способи подання повідомлень?
5.     Як людина може сприймати повідомлення?
6.     Які існують носії зберігання повідомлень?
7.     Які пристрої використовує людина для опрацювання повідомлень?
8.     Що таке дані?
9.     В якому вигляді можуть бути подані дані, які використовує людина?
10.    Який зв’язок між повідомленнями і даними?
11.    Що називають інформаційними процесами?
12.    Що собою являє інформація?
Кожна правильна відповідь на поставлене запитання оцінюється в один (1) бал.

Комп’ютерний диктант
Завдання: вставте пропущені слова в реченні.
1.     Одне й те саме повідомлення можна подати такими способами: … .
2.     Людина сприймає повідомлення за допомогою таких п’яти органів чуття: … .
3.     … людина сприймає повідомлення про те, твердий предмет чи м’який, гладкий предмет чи шорсткий, рідкий чи твердий. Такі повідомлення називають … .
4.     Повідомлення в сприйнятті яких беруть участь одразу кілька органів чуття називають … .
5.     … - це нові відомості, нові знання, які одержує людина на основі повідомлень.
6.     Процес передавання, опрацювання, зберігання повідомлень називають … .
7.     У процесі передавання повідомлень обов’язково беруть участь таких два об’єкти: … (джерело повідомлень) і … .
8.     … - це повідомлення, які подано так, що їх зручно зберігати, передавати та опрацьовувати.
Кожне правильно сформульоване твердження оцінюється в півтора (1,5) бали.


Система тестів множинного вибору.
1.     Скільки об’єктів обов’язково беруть участь у процесі передавання повідомлень?
А) 1;
Б) 3;
В) 2;
Г) 4;
2.     Що є результатом сприйняття й опрацювання повідомлень, які людина отримала від інших людей?
А) передавач;
Б) інформація;
В) приймач;
Г) дані;
3.     Що називають інформаційними процесами?
А) процеси передавання, опрацювання і копіювання повідомлень;
Б) процеси надсилання і опрацювання повідомлень;
В) процеси зберігання і форматування повідомлень;
Г) процеси передавання, зберігання і опрацювання повідомлень;
4.     За допомогою скількох органів чуття людина сприймає повідомлення з навколишнього середовища?
А) п’яти;
Б) шести;
В) трьох;
Г) чотирьох;
5.     Що є результатом опрацювання повідомлення?
А) нове повідомлення;
Б) звіт;
В) набір символів;
Г) новий носій;
6.     Повідомлення, які подано так, що їх зручно зберігати, передавати, опрацьовувати – це
А) інформаційні процеси;
Б) передавачі;
В) дані;
Г) повідомлення;
7.     Встановіть відповідність між способом подання, та його прикладом
А) числовий
Б) умовні знаки
В) спеціальні позначення
Г) комбінований
1) запис математичних формул, рівнянь, їх розв’язань, ноти, шрифт Брайля, азбука Морзе;
2) стаття про екскурсію з фотографіями, відео кліп пісні, звуковий кінофільм, відеокліп пісні;
3) сигнали світлофора, сигнали семафорної азбуки на флоті, хитання головою на знак згоди;
4) значення температури повітря, швидкості вітру, сили землетрусу, вік людини;
5) фрагменти німого кіно, документальні кадри без звуку.
8.     Встановіть відповідність між органами чуття відповідним відчуттям.
А) гучно, тихо;
Б) кисло, солодко;
В) твердість, м’якість;
Г) яскраво, тьмяно;
1) сприймаються органами зору;
2) сприймаються органами дотику;
3) сприймаються органами смаку;
4) сприймаються органами нюху;
5) сприймаються органами слуху;
Тести з вибором одієї правильної відповіді оцінюються в один (1) бал, завдання на встановлення відповідності оцінюються в три (3) бали кожне, по 0,75 за правильно встановлену відповідність.


Комментариев нет:

Отправить комментарий